Uitzendbureaus visie

Uitzenden wordt door veel bedrijven gezien als een commodity. Dat zorgt voor prijsconcurrentie en margedruk. Het is voor uitzendorganisaties daarom essentieel om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Dat kan bijvoorbeeld door zich te specialiseren in bepaalde sectoren of door verbreding van de dienstverlening.

Perspectief

Verdere groei uitzendmarkt in 2016

De Rabobank verwacht voor de uitzendmarkt voor 2016 een volumegroei van circa 5%. De uitzendmarkt zal als cyclische sector profiteren van de verder aantrekkende economie in 2016. Uitzenden wordt door veel bedrijven gezien als een commodity. Dat zorgt voor prijsconcurrentie en margedruk. Het is voor uitzendorganisaties daarom essentieel om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Dat kan bijvoorbeeld door zich te specialiseren in bepaalde sectoren of door verbreding van de dienstverlening. Uitzenders moeten zich verdiepen in de markt van hun klanten om meer toegevoegde waarde te kunnen leveren. Doordat de economie verder zal groeien in 2016 is het sentiment voor de uitzendmarkt positief. Vooral bedrijven die innoveren zullen van deze groei profiteren.

Flexmarkt in de toekomst

De prognose voor de komende 3 tot 5 jaar is gematigd positief. De Rabobank verwacht dat de uitzendmarkt verder zal groeien door de verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt en de verder aantrekkende economie. Naast het aantal uitzendkrachten/gedetacheerden zal in de komende 3 tot 5 jaar ook het aantal tijdelijke contracten en zzp’ers toenemen. Door de digitalisering en automatisering zullen de komende jaren veel banen voor lager en middelbaar opgeleiden verdwijnen. Wij adviseren uitzenders daarom zich meer te richten op de bemiddeling van hoger opgeleiden. Bijvoorbeeld door zzp’ers te bemiddelen of door flexpools van professionals op te zetten. Door de structurele margedruk zullen uitzenders moeten innoveren, bijvoorbeeld door te verbreden. Dat kan bijvoorbeeld door opleidingen en trainingen te verzorgen.

De digitalisering heeft een grote impact op de uitzendbranche. Het aantal vestigingen van (grote) uitzendbureaus krimpt en de interne processen worden verder gedigitaliseerd, zoals het zoeken en screenen van kandidaten. Dit zorgt voor extra investeringen in ICT, maar resulteert uiteindelijk in een efficiëntere organisatie en lagere kosten.    

Trends

  • Toenemende flexibilisering arbeidsmarkt;
  • Prijsconcurrentie en margedruk;
  • Verdergaande digitalisering;
  • Specialisatie en verbreding om zich te onderscheiden van concurrentie;
  • Toenemende wet- en regelgeving;
  • Afname aantal kantoren/vestigingen.

Bron: Rabobank